torstai 25. elokuuta 2011

Broitzem

Halloo :)

Nää tekstit on nyt aika samanlaisia, kun ei tässä viikolla ehdi paljon muuta tapahtua kun koulua. Kuvasin kuvitukseks kuitenkin tätä meidän asuinaluetta, koska varmasti mielenkiintosemman näköstä kun miljoona koulumonistetta. Broitzem on siis tän meidän asuinalueen nimi.

Aamusin kun kävellään tästä kouluun, tää on täynnä ällöttäviä etanoita!


Tänään mulla oli viikon pisin päivä, 8 oppituntia. Aamulla oli espanjaa, jota täälläkin on opiskeltu vuosi. Niiden espanja oli kuitenkin ihan eri tasolla kun mun! Onneks siellä oli muutama poika, jotka näytti olevan ihan yhtä pihalla kun mäkin. Mikäs siinä, kun ne kertoo tosta vaan refleksiiviverbien imperfektimuotoja. Mun parina oli Pia, joka oli tosi kiva, mutta oli ollu vuoden Chilessä vaihtarina ja puhu melkein täydellistä espanjaa...

koululta


Sen jälkeen mulla oli hissaa, ja niitä esseitä ei kerätty ees pois! Kirjotin ihan turhaan. Hissan tunnilla melkein nukuin, samoin seuraavalla politiikan tunnilla. Ensimmäiset 45 minuuttia jaksoin kuunnella sitä opettajaa, ja sen jälkeen siirryin sudokuihin. (Löytyy saksalaisesta lukiokalenterista!) Havahduin aina vaan kun kuulin sanan "Finnland" tai "Nokia" tai "Sunrise Avenue". Sen jälkeen oli pitkä tauko, ja mentiin kaupunkiin syömään hostsiskon ja sen kavereiden kanssa. Täällä saa 3,5 eurolla sellasen valtavan kokosen annoksen nuudeleita ja kanaa kiinalaisesta. :) Ja ai niin! Meiän koulussa on astronomialuokka ylhäällä, miten siistiä, ihan kun Harry Potterissa!!

Jokaisella tunnilla on vaan noin 20 oppilasta. Mua nauratti kun opo tuskaili maanantaina, kun tehtiin niitä kurssivalintoja, että "Voi ei, tällä tunnilla on jo 23 oppilasta, mutta kai mun on vielä pakko laittaa sut tonne." Niin, mites ne meidän 40 oppilaan ryhmät... Tänään alko ärsyttää, kun joka paikka tulvii niitä pikkusia. Ne leikkii hippaa pitkin koulua ja pihaa, piiloutuu meidän vanhempien oppilaiden taakse, huutaa ja kiljuu ja pysähtyy tappelemaan keskellä ruuhkaa. Kyllä tulee olemaan luksusta Suomessa! Samoin jos nyt pääsisin suomalaiseen kouluun, mun motivaatio olis niin huipussa ja olisin käsi pystyssä pelkästä viittaamisen ilosta.

Musiikintunnilla opeteltiin jotain teoriaa, ja laulettiin kaanonissa juomalaulua Mozartilta. Meillä on biologiassa ja musiikissa sama opettaja, ja se kuvaa kaikkien kasvot, jotta se voi opetella nimet. Mua se ei kyllä oo kuvannu, kun mun nimi puuttuu kaikista listoista. Kesken oppitunnin kuulu ihme kolinaa, ihan kuin joku ois pudonnu ylimmästä kerroksesta ja tippunu kaikkien kerrosten läpi ja syöksyis katosta läpi. Kaikki hyppäs puoli metriä ilmaan ja opettajaki säikähti kunnolla. :D Joku päivä toi koulu vielä sortuu meidän päälle...

Peltoa niin pitkälle kun silmä kantaa, jossain takana on Harz-vuori(sto?)


Koulussa ymmärtää suht hyvin, jos jaksaa oikeesti keskittyä opettajan puheeseen. Se vaatii kuitenkin tosi paljon energiaa, ja joka päivä on täällä illalla monta kertaa väsyneempi kun Suomessa olis. Mä toivon, et toi helpottuu ajan myötä, eikä tarvi enää keskittyä niin paljon siihen kuuntelemiseen. Mut varmaan kyllä tuntuu tän jälkeen kuullunymmärtämiset tosi helpolta. :)

Huomenna on Schulfest klo 17.00-22.00, joku koulun juhla, joka on joka vuosi kun koulu alkaa. Saa nähdä millanen se on, mulle ei oo ihan vielä selvinny. Sen lisäks puhuin tänään niiden hostsiskon kavereiden kanssa, mut niillä oli joku ongelma eikä ne ollu ihan varmoja, että mennäänkö me huomenna diskoon vai ei, toivotaan että mennään. :) Tänään ja huomenna on myös koulukuvaus, mutta ainakaan tänään en nähny ketään kuvattavan. Ehkä sitten huomenna.

Tossa on tollanen iso kääntöpaikka kadun päässä, mun taloa ei näy kuvassa. Täällä noi kaikki talot on ihan valtavan kokosia!





Täällä on lenkkeilyynkin paljon enemmän motivaatiota, kun on kivemmat maisemat :) Ja tietty lämpö!


Tuulimyllyjä! Näitä on täällä joka paikka täynnä, saksalaiset on paljon ekologisempia muutenkin. Kaikki kierrätetään ja aurinkopaneelit on ihan normaali juttu katoilla.




Ah miten sininen ja kesäinen taivas :)  




Nyt kirjotan mun runon puhtaaksi saksan tuntia varten. Kuitenkin varmaan samastun siellä niihin poikiin ja valitetaan yhdessä kuinka runot on tyhmiä. Tschüss ja bis bald! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti