tiistai 23. elokuuta 2011

Die Schule

Käyn täällä Gymnasiumia eli lukiota, jossa on luokat 5-12. Mun mielestä on vaan niin huvittavaa, et täysi-ikäiset ja 10-vuotiaat käy samaa koulua keskenään. Pitkin käytäviä juoksee ja säntäilee koko ajan ihmisiä. Mun koulun nimi on Gaußschule, oppilaita on 1050 ja opettajia 80. Koulu on rakennettu 1909, ja wikipediasta löytyy sen historia. Tästä wikipediaan, ja koulun nettisivuille tästä. Valitettavasti on saksaks, mutta noista voi nähdä kuvia koulusta, koska mua ei oo huvittanu kulkea kamera kädessä koulussa. Se rakennus on nelikerroksinen, ja valtava, oon ihan hukassa siellä, mut onneks mun hostsisko on opastanu mua. :)

Saksalaisesta koulusysteemistä sen verran, että 11. ja 12. luokka on vasta kurssimuotoisia, ja mä oon onneks yhdennellätoista. Näillä on ns. Leistungskursseja kolme, ja ne on niitä aineita mitä saksalaiset kirjottaa yo-tutkinnossa. Mun Leistungskurssit on englanti, matikka ja hissa, jos oikein muistan. Sen lisäks mulla on saksaa, espanjaa, politiikkaa, musiikkia, bilsaa ja liikkaa. Vaihtoehtoina liikassa oli jalkapallo (saksalaiset on ylihyviä ja mut naurettais pihalle), lentopallo (pallo on kova ja sattuu), koripallo (oon ihan liian lyhyt), käsipallo (öö en oo kovin montaa kertaa pelannu) ja sulkapallo, joten sulkapalloa sitten seuraavat kolme kuukautta! Oottakaa vaan ku tuun takasi ni oon mestari. Hostisä sano, et se on joku trendilaji täällä ja osa tulee Braunschweigin ulkopuolelta tänne kouluun vaan sitä varten.



Kouluun meillä on matkaa n. 7km (asutaan paikallisessa Käikälässä...) ja kouluun kuljetaan Straßenbahnilla. Ensimmäinen menee viideltä aamulla ja viimeinen klo 2 yöllä, 10 minuutin välein. Joten ihan mukavasti, ja mitä luksusta onkaan mennä aamusin ratikalla kouluun, joka menee tasasesti ja äänettömästi ja on ajoissa, verrattuna Hämeenlinnan rämiseviin busseihin. Eilen tein mun oman lukkarin opon ja hostsiskon kanssa, ja tänään aloin varsinaisesti kunnon koulunkäynnin. Koulua mulla on:
maanantai: 7.45-11.10
tiistai: 7.45-13.00
keskiviikko: 9.35-13.00 JA 16.15-17.45
torstai: 7.45-15.25
perjantai: 7.45-13.00
Eli aika vaihtelevasti. Ite oon tohon kuitenki aika tyytyväinen, koska paljon vähemmän kun Suomessa olis, mut kuitenkin tarpeeks ettei ehdi tylsistymään ja vaan istumaan kotona. Koulussa niitä kavereita kuitenkin parhaiten löytää. Saksalaisten oppitunnit kestää 45 minuuttia, mutta niitä on aina kaks putkeen, eli 90 minuuttia viiden minuutin tauon kera. Jokaisen 90 minuutin oppitunnin välissä on 15 minuutin tauko. Kuus ensimmäistä tuntia tällä lailla ja sit klo 13.00-13.50 on pidempi tauko.

Sain saksalaisen lukiolaiskalenterin! Kuinka paljon coolimpi :)

Sisältö on tismalleen sama! Okei, noilta puuttuu Sm-liigapelit ja ruotsin verbit, ja niillä on extrana Saksan lomat ym., mut muuten :D


Mutta päivän paras juttu! Mun saksan tunneilla on yks Annika, jonka äiti on suomalainen. Annika on asunu aina Saksassa, mut puhu tosi hyvää suomee, saksalaisen ärrän ja pienen aksentin kera, mutta silti! :) Mä rakastan puhumista, ja aamulla mietin jo et pakko päästä puhumaan, koska en oo puhunu kenenkää kaa ees puhelimessa tai skypessa suomee. Normaalisti puhun sen 1000 sanaa minuutissa ni tää saksa kuitenki rajottaa ikävästi. Me vaan puhuttii ja puhuttii Annikan kaa ja kaikki katto sillei : "Okey, das klingt lustig" (kuulostaa hauskalta) Ja Annikalla on mun kaa vielä huomenna englantia, jes :)


Tänään mulla oli aamulla hissaa, sitten saksaa ja sen jälkeen matikkaa. Mulla on vähän niinkun pitkä matikka täälläkin, ja siellä jopa tajusin aika hyvin. Ratkasin jopa tehtäviä oikein! Tutustuin tänään uusiin ihmisiin, oli kivaa. Läksyt ei oo kiva juttu, koska mun pitää kirjottaa essee (lyhyt) aiheesta "Geschichte als Identitätslieferantin oder als Kritik?" eli "Historia identiteentin välittäjänä vai kritiikkinä?" ja aineistona on jotain Nietzschen ja Schillerin tekstejä. Opettaja sano et "Jotta mä varmistun, et ymmärsitte ne lukemanne tekstit." Jos saksalaisten ymmärrystä epäillään, ni miten mun sit käy... Sen lisäks mun pitää kirjottaa runo saksaks jostain tekstistä. Sen tekstin ymmärsin ihan helposti onneks. :)

Saksan kirja, josta mun pitää kopioida 140 sivua (ei onneks käsin)

Vähintään yks Goethe-kuva pitää olla!

Matikka ja funktiot <3






 Tänä aamuna täälläkin ukkosti ja tuli kaatamalla vettä, mutta kun koulu loppu ni aurinko paisto taas ja varjossa +24 astetta, elämä hymyilee :) By the way, ei kannata kysyä hostisältä et "Ai, onks Braunschweigissa jalkapallojoukkue?" Tai saa tyrmistyneen katseen ja saarnan...


Laitoin kuvat vähän isommiks ni näkee paremmin :) Huomasin vasta, et tää postaus on kivan pitkä... :D

P.s. Leivottii eilen muffineita!






 

5 kommenttia:

  1. Apua en osannu yhtää käyttää noita koulun nettisivuja ku oli saksaks:D mut vau, toi ratikkasysteemi kuulostaa nii luksukselta... jaja kiva muuten ku laitoit noita kuvia vähä isommaks:) (eikä ehkä haittais vaikka olis vieläki isompia:D) nii ja hei jos en oo vielä sanonu nii pidä hauskaa siellä!<3
    ps. ihana esseeaihe sulla:3

    VastaaPoista
  2. Haha : ) Joo opin vasta nyt, et miten tota kuvakokoo säädetään! :D (tekniikkanero)Henu, 6 vuotta menny saksan opiskelua ihan hukkaan ;)

    VastaaPoista
  3. wohou, mulla ei kyl kantti kestäis ihan niinko opiskella saksaks :D onko vaikeetaki ymmärtää mitä tunneilla sitte opetetaa?
    pidä hauskaa siel. kiva idea tää blogi juttu (:

    VastaaPoista
  4. On se suht vaikeeta tunneilla, mutta esim. matikka oli aika helppoo :) Ja kiva että luet tätä :D

    VastaaPoista