perjantai 4. marraskuuta 2011

An der Mosel, Teil 2

Ihan ensimmäiseksi, tänään on loistava päivä! Koulussa oli kivaa, ja voin kertoa ettei mikään voita sitä tunnetta, kun osaa jotain koulussa. Saksan ryhmä sai niiden kokeet, ja opettaja halusi näyttää miten niiden pitää korjata kielioppivirheet kotona. Joku luki virheellisen lauseen kokeestansa ääneen, opettaja kirjotti sen taululle ja kysyi miten se korjataan. Mä viittasin, se katsoi mua hämmästyneenä, antoi mun vastata ja sitten se sano, että "Jos osaat vielä perustella, niin sitten oon kyllä ihan innoissani!". Perustelin sen korjauksen ja koko luokka katto mua että "wouu", suomalainen osaa paremmin kuin me. Mutta toisaalta, ei ne enää koulussa kielioppia opiskele, me taas saksan tunneilla ihan riittävästi.

Muutenkin menee jo saksan tunneilla paljon paremmin, luin eilen illalla vielä ennen nukkumaanmenoa 80 sivua Kabale und Liebea 1800-luvulta, ja tajusin jopa melko paljon! Ja niin paljon, että kun analysoitiin tänään sitä ryhmissä, niin osasin jopa sanoa jotain.

  


Das ist die perfekte Welle, das ist der perfekte Tag, lass dich einfach von ihr tragen, denk am besten gar nicht nach. -- ich bin hier, ich bin frei, alles was ich will ist Zeit, ich bin hier, ich bin frei!

Esteban ilmotti tänään, että sekin menee huomenna Hannoveriin, joten matkustetaan yhdessä junalla. Tuplasti halvempaa ja tuplasti hauskempaa, oisko voinut enää paremmin sattua! Biologian opettaja sanoi, että on ihan okei, että mä oon maanantaina pois bilsan tunneilta, kun Katri tulee Braunschweigiin. Koulua klo 7.45-9.20 maanantaina, käy! Olin äsken isän Firmalla syömässä (mulle kyllä tänään jo opetettiin, miten uunia käytetään) ja ajoin ratikalla kotiin yhen pysäkinvälin, laiskuuden huippu. Mutta toisaalta täällä on edelleen mahtavat lenkkeilysäät, viikonlopuks on luvattu +20 astetta ja aurinkoa. 

Tän postauksen varsinainen aihe kuitenkin oli loput kuvat Moselin varrelta, joten ne vielä tähän lopuks! :)
 Meidän hotelli, oli muuten mun ensimmäinen kerta saksalaisessa hotellissa ikinä.
 Tällaisia pitkiä laivoja kulki koko ajan edestakaisin, Saksasta ja kaikista naapurimaista. Muutenkin oli paljon hollantilaisia ja ranskalaisia, mutta näin myös espanjalaisia, tanskalaisia, puolalaisia ja iso-britannialaisia autoja.
 Loma!

Viimeisenä meidän reissupäivänä, lauantaina, oli paras sää. Aamulla oli jo tällaista...

...ja päivällä oli sitten ihan kiva sää!


Käytiin Koblenzissa sukulaisilla, ja poikettiin matkalla Deutsches Eckessa. Rhein liittyy Moseliin siellä, nää kuvat on jo Rheinista.

 Niedersachsen über alles!
Siellä oli tollanen valtava muistomerkki jonkun herttuan kunniaksi, löydätte lisää tuolta wikipedialinkistä.

Sellainen reissu oli, kaikin puolin huippu! Nyt lähden lenkille ja etsin jonkun kaverin täksi illaksi, päätettiin sittenkin mennä Jokerin sijasta vasta huomenna Stereowerkin Abipartyihin. Schönes Wochenende an alle! :)

P.s. Toivottavasti jaksatte lukee näitä vielä, nytkin tuli kahtena peräkkäisenä päivänä postaus. Ihan vaan siitä johtuen että mulla on vieläkin reissukuvia varastossa, koska muuten postaan näitä kuvia vielä jouluna, kun oon jo Suomessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti